تحصیل در آلمان - خوابگاههای دانشجویی
نوشته شده توسط : شهاب

تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان - خوابگاههای دانشجویی

اخذ پذیرش، دریافت ویزای دانشجویی، خرید بلیت هواپیما و البته بستن چمدان‌ها؛ حالا همه چیز برای سفر به آلمان و شروع تحصیل در دانشگاههای آلمان برای دانشجو آماده است اما هنوز بخشی از ماجرا مانده؛ مهم‌ترین  موضوع در بدو ورود دانشجوی بین‌المللی به آلمان، مثل هر کشور دیگری، محل اسکان یا اقامت دانشجوست.

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان را می‌توان بین 700 تا 900 یورو در ماه برآورد کرد. بخش عمده این هزینه،  پولی است که دانشجو بابت اجاره خانه یا هزینه خوابگاه پرداخت می‌کند و البته می‌تواند با انتخاب‌های مقرون به صرفه و ارزان‌تر، به اندازه قابل توجهی هزینه‌های خود را کاهش دهد.

خوابگاههای دانشجویی، خانه‌های مهمان (مهمانسراهای) دانشگاه‌ها، خانه‌های اشتراکی دانشجویی و آپارتمان‌های کوچک گزینه‌هایی هستند که دانشجویان محصل در دانشگاههای آلمان می‌توانند محل اقامت خود را از میان آنها انتخاب کنند. سه مورد اول، همان انتخاب‌های به‌صرفه‌ای هستند که دانشجویان بطور طبیعی، به آپارتمان‌های مستقل ترجیح‌شان می‌دهند.

با در نظر گرفتن جوانب مختلف شرایط تحصیل در آلمان (که مهم‌ترین‌شان بُعد اقتصادیست) اقامت در  خوابگاههای دانشجویی گزینه بهتری نسبت به دیگر گزینه‌ها بنظر می‌رسد. خوابگاههای دانشگاههای آلمان یا سوئیت‌هایی با امکانات کامل و یا اتاقهایی دارای سرویس بهداشتی مستقل و آشپزخانه و لابی مشترک هستند.

دانشجویان ساکن در خوابگاهها، بعلت اینکه (خوابگاهها) عموما نزدیک دانشگاهها واقع شده‌اند، برای رفت‌وآمد بین دانشگاه و محل سکونت‌شان کار راحتی دارند. علاوه بر این، اغلب این خوابگاهها Warm Miete هستند؛ یعنی هزینه اقامت در خوابگاه، شامل هزینه آب، برق و سیستم گرمایشی هم می‌شود و دانشجو از پرداخت جداگانه این هزینه‌ها بی‌نیاز است.

رایگان بودن اینترنت در خوابگاههای دانشجویی، امتیاز دیگر آنها نسبت به دیگر گزینه‌های اسکان و اقامت دانشجویان است. همچنین، دانشجویان تازه‌وارد می‌توانند از وسایل دانشجویان فارغ‌التحصیل که در انبارهای خوابگاه نگهداری می‌شوند استفاده کنند.

البته در کنار همه این مزایا، باید این را هم اضافه کرد که اتاقهای خوابگاهها کوچک هستند و بعضا همانطور که گفتیم، امکانات‌شان اشتراکی‌ست اما هزینه اقامت در خوابگاهها (بین 120 تا 200 یورو در ماه) به میزان قابل توجهی کمتر از اجاره‌بهای یک آپارتمان مستقل است (برای اجاره یک آپارتمان، باید دوبرابر خوابگاه هزینه کرد) گرچه گزینه‌های بینابینی مثل خانه‌های مهمان (مهمانسراهای) دانشگاهها و خانه‌های اشتراکی هم برای اقامت دانشجویان وجود دارد.

بدلیل فاصله چندماهه‌ای که بین زمان ارائه در خواست خوابگاه تا رسیدگی به درخواست و دادن خوابگاه وجود دارد؛ بهتر است در صورت امکان، دانشجو قبل از سفر به آلمان، اقدامات لازم را برای دریافت خوابگاه انجام دهد و البته شاید لازم باشد مدتی را در بدو ورود خود به آلمان، در جایی غیر از خوابگاههای دانشجویی سپری کند. بعد از جاگیر شدن در خوابگاه یا هر محل سکونت دیگری، دیگر تقریبا همه چیز برای شروع دوران تحصیل در آلمان مهیاست.





:: برچسب‌ها: شرایط تحصیل در آلمان , خوابگاههای دانشجویی , اسکان دانشجو ,
:: بازدید از این مطلب : 304
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 خرداد 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: